Universitetskajen

Skanskas arbete med Linnéuniversitetet

14 maj

Safety Week, Res dig!

avatar

Johanna Thorildson

Lämna en kommentar

Stillasittandet är en lika stor fara som rökning!

Vi åker bil till jobbet, vi sitter, vi äter lunch. Och sedan sitter vi igen tills det är dags att gå hem. Det är först på senare år som forskningen på allvar har kunnat visa hur stillasittandet inomhus påverkar oss.
Mai-Lis Hellénius är professor vid Karolinska Institutet och leder sedan snart 10 år landets enda landstingsfinansierade livsstilsmottagning vid en hjärtklinik. Hon ser en tydlig trend de senaste åren.
Vi har pratat länge om hur viktigt det är med vardagsmotion, att inte sitta stilla för länge. Men det är först de senaste åren som vi tack vare ny forskning ser hur viktigt det är.
Faktum är att sittandet är en lika stor hälsofara som rökning. ”Sitting is the new smoking” är ett provokativt uttalande som har visat sig stämma obehagligt väl.
För varje timme som vi som vuxna sitter still framför en skärm förkortar vi våra liv med 22 minuter. Att jämföra med ett paket cigaretter om dagen.

Text hämtad från Skanskas artikel.
https://www.skanska.se/vart-erbjudande/ny-lokal/inspiration-och-kunskap/framtidens-arbetsplats/skanska-satsar-pa-halsosmarta-kontor/

5 tips: Bygg in rörelsen på arbetsplatsen

  1. Sadelstolar eller medicinbollar stimulerar balans och muskler.
  2. Höj- och sänkbara bord är ett enkelt sätt att uppmana till stående. Inför som rutin att någon höjer alla bord i samband med kvällsstädningen. Då inbjuds alla att börja sin arbetsdag stående.
  3. Ta trapporna – alltid.
  4. De flesta möten med max fyra personer fungerar utmärkt att ha gående.
  5. Lägg alltid in en bensträckare 20 minuter in i mötet.

Källa: Karolinska Institutet

safety week 3

Varje morgon kl. 06:50 kör vi morgonuppvärmning i ca tio minuter. ALLA är välkomna att delta!

 

Vi utmanar er att vi tillsammans ska bli bättra på att inte sitta ner för mycket!

/Johanna&Karin