Universitetskajen

Skanskas arbete med Linnéuniversitetet

23 april

Safety Week – Hälsotips

avatar

Johanna Thorildson

Lämna en kommentar

Hej,

I och med Safety Week tänkte vi idag dela med oss utav lite hälsotips för kosthålling.

En god hälsa kommer inte av sig självt utan kräver ett ”aktivt underhåll”. Genom att arbeta förebyggande undviker vi ohälsa. Att äta bra mat i lagom mängd och att vara fysiskt aktiv har en rad olika positiva effekter för hjärt-kärlsjukdomar, typ 2 diabetes och cancer.
Att fetma ökar risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdom har länge varit välkänt, men att fetma också ökar risken för de flesta cancerformer har forskarna förstått på senare år.
Den som vill undvika cancer ska för det första se till att hålla sig smal och vara fysiskt aktiv. För det andra begränsa intaget av energitäta livsmedel och läsk, och för det tredje äta mycket frukt, grönsaker och fullkornsprodukter men begränsa mängden rött kött. Det är i stort sett samma råd som gäller för den som vill undvika hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

Men forskarna är överens om det är inte kunskapen om vad man ska äta för att må bra som är den svåraste frågan, utan hur man får människor att äta bra mat.

Att planera matdagen är viktigt för oss alla (både för oss på kontor och för oss i produktion) så att vi har ork och energi hela dagen.
Det finns tre saker som är extra viktiga att tänka på när det gäller mat och dryck. Dessa är:

  • ”Timing”, dvs. att äta regelbundet är A och O för att behålla skärpan under hela arbetsdagen. Under en dag bör du äta frukost, lunch och middag samt två till tre mellanmål.
  • Sammansättning av måltider. Detta är viktigt för att du ska få i dig rätt bränsleblandning på din energi.
  • Att hålla en jämn vätskebalans. Detta är nödvändigt för alla – inte minst för dig som arbetar utomhus under varma sommardagar. Om vätskebalansen av någon anledning rubbas drabbar det dig både fysiskt och psykiskt. Du tappar orken och får svårt att koncentrera dig.

Säkerhet är viktigt på en byggarbetsplats och en jämn blodsockernivå hjälper dig att hålla skärpan. Koncentrationen förbättras, du blir mindre trött och humöret hålls uppe.

Att ta en paus för återhämtning och att äta någonting ungefär var tredje timme hjälper dig att hålla blodsockernivån jämn.

Komplettera en bra kosthållning med motion så orkar du dessutom mera på fritiden.

matdag

Arbeta säkert… eller inte alls!

/Johanna&Anna